Med sanden mellan tårna

En annorlunda sandsamling från badade stränder från alla resor över världen som
ger sköna tankar om varm sand mellan tårna – Samlaren 02:16.

Goa björnar i sin lya

Söta björnar i ide hos samlaren 02:20 . Kontakt via webmaster.

Ordförande har ordet…

Den 7 januari – 24

Hej alla samlarvänner!

Nu kommer ljuset tillbaka till vårt land och vi går mot en tid fylld av trevliga föredrag, mässor och allt annat som duktiga samlare hittar på. Som medlem i Samlarförbundet Nordstjärnan har man alltid något att se fram emot och alltid finns det någon att kontakta och ha ett givande samtal med. Vilken lycka att få vara med i ett sammanhang där människor träffas utifrån intresse!

Ett stort jobb för mig  är att sammanställa SamlarNytt. Tanken är att tidningarna under året ska ha fokus på ett speciellt område. Saker för lek och hobby  är först ut följt av ortrelaterade objekt och medaljer i nummer 2 samt bordet och dukning i nummer 3. Naturligtvis blir det en härlig blandning i varje nummer även om jag försöker hålla en riktning. Det är ju en medlemstidning och det ni alla skickar in blir vår SamlarNytt.

Samlarförbundet Nordstjärnan har en aktiv styrelse som vill ta del av dina tankar kring förbundets aktiviteter i framtiden. Hör av dig med tips och idéer!

Carina Allvar Matsson, Förbundsordförande

Kansli@samlarforbundet.se (telefonnummer hittar du i SamlarNytt)

Samlarförbundet Nordstjärnan har återfått sin kraft efter sommarens omstart. Den nya styrelsen har enats om en budget för 2024 och utan att använda överord ser framtiden ljus ut. Vår medlemstidning SamlarNytt kommer med 6 nummer även 2024 och att den engagerar går inte att ta miste på. Tänk att få möjlighet att publicera sina texter och visa sina objekt! Det är en fin medlemsförmån. Samlarförbundet Nordstjärnans medlemmar har nu också tillgång till en liten klubbstuga (efter överenskommelse). Ja, det är mycket som händer kring Samlarförbundet Nordstjärnan nu så håll dig uppdaterad för att inte missa något. Är du inte medlem ännu är du välkommen att bli. Kontakta kansliet så ordnas det på direkten!

Termosar framför TVn,

En rolig samling TV-termosar från samlaren 02:6

Luftnyklar med reklam.

En fin samling av nyklar för att avlufta element . Alla med olika reklam. Samling från 02:17.

Söta tänger .

Söta tänger. Sockertänger med fågelklor att nypa en sockerbit med . Fin samling av 08:14 .

Publicerat i Nyhet | Lämna en kommentar

Gubbar och gummor i trä.

Gubbar och gummor i trä. Samlaren 07:1 har många fler i sin samling .Vilka fantastiska ansiktsuttryck.

Volvos på gång .

Volvo modeller i olika skalor från samlaren 31:3. Lägg märke till polisbilens gamla svart-vita bemålning .

Flygplan med hjärta .

En samling av Disney planes , från filmen med samma namn. Notera blicken på individerna till höger.02:16 har samlat dem .

Salt och peppar till Jul

Salt och peppar till jul och några tomte-tändare samlade av en hängiven loppisbesökare 02:15 .

Skissade Fartyg

Samling av fartygsskisser gjorda av Marc Giron 1898.   Marc ,då 12-13 år blev sedemera konteramiral .  Skissböckerna funna av samlaren 31:3.

Uhr led är tiden

Uhr led är tiden . En fin samling fickur från samlare 02:15.

Berätta om din bok!

Har du skrivit en bok är du välkommen att berätta om den i vår medlemstidning SamlarNytt. Sprid ditt intresseområde och låt oss alla ta del av ditt verk!

Kopplat till Samlarförbundet Nordstjärnan finns något mycket fint, nämligen Einar Fagerströms Forskningsfond. Det är en stiftelse som bygger på en penninggåva av Einar Fagerström. Har du ett projekt inom Samlarförbundet Nordstjärnans  intressesfär har du möjlighet att söka bidrag till att förverkliga dina drömmar.

Kontakta kansliet för mer information. Du ser flera kontaktvägar i SamlarNytt.

/Carina Allvar Matsson, Förbundsordförande och redaktör

kansliet@samlarforbundet.se

Forskningsfondens epost

Du kan söka stipendier för att utveckla någon aspekt av ditt samlande. Inte shoppa, men lära, lära ut, undersöka, forska, skriva.

Eposten är fagerstromska @ samlarforbundet.se

Läs mer om Einar och fonden på denna sida.

Avgifter

Avgiften till förbundet är 325 kr.

Läs mer på sidan om avgifter.

Hjälp för föreningar

Det kan vara svårt att hålla koll på vad som ska göras, bör göras och inte ska göras i en förening. Visste du till exempel att det räcker med tre personer för att starta en lokalförening?
Visst du att det är mycket olämpligt att samma person är såväl ordförande som kassör, och att dessa roller inte ens bör samsas inom samma familj?
Visste du att det i stadgarna bör stå hur nerläggning av en förening ska ske, och att detta måste följas?
Visste du att revisor och valberedning är bland det viktigaste uppdragen i en förening? Revisorn måste våga säga till när något är fel. Valberedarna hjälper till att forma framtiden.

För tips och råd hur man kan arbeta, och i vissa fall ska arbeta, gå till forening.se, som är en sida som drivs av Malmö kommun. Väldigt instruktiv!

Vill du bli medlem

Som medlem får du del av ett stort nätverk och en enorm kunskapsbas. Du kan gå på möten i många städer, annonsera i SamlarNytt, dela med dig av tankar genom att skriva i tidningen, träffa gamla och nya vänner och kanske till och med utöka din samling! Välkommen!

Kolla gärna på sidorna för våra lokalföreningar, eller gå direkt till information om att bli medlem.