Ordföranden har ordet

Kära Samlarvänner!

Det är sommar igen, även om temperaturen säger något annat. För många är en tid på året då samlingarna fylls på genom besök på auktioner och loppisar. Själv samlar jag på litteratur om och historien bakom våra stora ordenssällskap, främst äldre litteratur. Marknaden har under de senaste åren översvämmats av nya böcker om ordenssällskap och då speciellt frimurarna, men det är inte dessa böcker jag söker.

Så till något helt annat, ni har väl sett att ni kan erhålla gåvor om ni värvar nya medlemmar, det är bland annat vår pikétröja men också 1 års fritt medlemskap i förbundet, se på webbsidan eller i tidningen.

Vi har under flera år fått förfrågan om att förbundet ska ordna aktiviteter och att allt arbete inte ska ligga på föreningarna.
Detta har vi tagit fasta på och kommer lördagen den 30 september ordna en liten samlarmässa under namnet ’Uppsala Collector´s Market’ i centrala Uppsala.
Det blir en mässa där vi kommer att ha handlare med inriktning mot ”tryckt och pressat” samt Militaria och Vintage eftersom de är en del av förbundets sektioner. Som det är nu kommer ni inte att finna glas, keramik eller annat som ni hittar på vanliga samlarmässor. Med ”tryck och pressat” så menar vi äldre böcker, vinylskivor, affischer, mynt och sedlar samt annat lite udda.

Många sommarhälsningar
Nicklas Vulcan
Förbundsordf.

Om du har ett företag och vill ge rabatt eller en annan förmån till Samlarförbundets medlemmar, kontakta gärna vår PR-ansvariga Inga-lill Cras (epost samlarnytt (at) samlarforbundet.se)

PS Om du tycker det är förvirrande att ibland se Samlarförbundet och ibland Samlarförening, ligger det till så här: Samlarförbundet samlar alla lokalföreningar i Sverige under sitt ”paraply”. Genom förbundet har föreningarna gemensamt kansli, gemensam tidning och gemensamt handhavande av nya medlemmar.