Vill du bli av med en samling?

Vill du bli av med en samling, din egen eller någon annans?
Vi har tyvärr inga listor över vad folk samlar på.

Här är några alternativ:

• Gå in på Facebookgruppen och gör ett anrop.
  • Kontakta någon av våra lokalföreningar.
  • Sätt in en annons här på webbsidan eller i vår tidning (från 300 kr).
  • Bli medlem i en lokalförening och lär känna folk, så dröjer det nog inte länge innan du hittar någon som är intresserad av det du letar efter!
Publicerat i Nyhet | Lämna en kommentar

Ordföranden har ordet

Kära vänner,

Jag vänder mig både till er som är samlare men också ni som tycker om kultur, för mycket av det som samlas på är kultur och historia.

Eftersom jag är en mycket aktiv släktforskare så har jag insett att släktforskare mycket väl skulle passa in bland oss i Samlarförbundet Nordstjärnan. Det är samlande och kunskap av äldre information, många samlar också på ting som tillhört släktingar och andra, det kan vara fotografier, dagböcker eller något annat som är knutet till den eller det man forskar om.

Som ni vet har vi tappat många medlemmar på grund av vår höga ålderstruktur inom förbundet. Det är dags att tillsammans hjälpas åt att hitta nya ”samlare” som vill läsa vår tidning och känna gemenskapen som finns i många lokalföreningar. Så tipsa om webbsidan och om tidningen som finns på många större bibliotek, vill man ha ett lösnummer av SamlarNytt så kan man kontakta kansliet via e-post:Ordförande Nicklas Vulcan kansli (at) samlarforbundet.se

Till sist vill jag önska er alla en riktig God jul och ett Gott nytt år!

Samlarhälsningar
Nicklas Vulcan
Förbundsordförande

Om du har ett företag och vill ge rabatt eller en annan förmån till Samlarförbundets medlemmar, kontakta gärna vår PR-ansvariga Inga-lill Cras (epost samlarnytt (at) samlarforbundet.se)

PS Om du tycker det är förvirrande att ibland se Samlarförbundet och ibland Samlarförening, ligger det till så här: Samlarförbundet samlar alla lokalföreningar i Sverige under sitt ”paraply”. Genom förbundet har föreningarna gemensamt kansli, gemensam tidning och gemensamt handhavande av nya medlemmar.

Publicerat i Alltid intressant, Föreningsinfo, Nyhet | Etiketter | Lämna en kommentar

Dags att betala medlemsavgiften för 2018

Här finns information om avgifter. I huvudsak kostar det 300 kr för ordinarie medlem och 70 kr för familjemedlem.

Men om ni båda blir ordinariemedlemmar stödjer ni Samlarförbundet och får dessutom ett extra exemplar av SamlarNytt, som ni kan ge bort till någon.

File name : Avgifter-2018.pdf
Download PDF File
View Fullscreen
Publicerat i Nyhet | Lämna en kommentar

Rea på blåa tröjor

Nu rear vi ut de snygga jubileumströjorna. Visa att du är medlem i Samlarförbundet! Jättebra för att hitta varandra på mässor och i folksamlingar.

Publicerat i Förmåner, Nyhet | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Kansliet öppet igen

Kansliet
Varannan tisdag 18-20 sitter ordförande Nicklas på kansliet och väntar på era samtal. Udda veckor.

I januari blir det varje vecka igen.

Nytt tel.nr. är 070-58 13 113. Det går också bra att eposta, förstås.

Publicerat i Alltid intressant, Nyhet | Etiketter | Lämna en kommentar

26 årgångar av SamlarNytt!

26 årgångar av SamlarNytt för 345 kr
Köp vårt USB-minne med SamlarNytt från åren 1990-2015 i sökbart pdf-format. Läs mer här!

Publicerat i Alltid intressant, Förmåner, Nyhet, Tidningen | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

Boktips

Tips för blivande samlare?

Från boken Teknikpausa – 53 aktiviteter utan mobil, surfplatta och dator av Fredrik Kellin (foto Lina Östling) kan du få ännu fler tips! Glädjande nog har han tagit med ”att samla”!
Boken kan du köpa från Idus förlag. Som medlem i Samlarförbundet får du hela 25% rabatt! Kontakta redaktören för SamlarNytt för att få din rabattkod.

Publicerat i Alltid intressant, Förmåner, Nyhet | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Nya sektioner

Den nya Vintagesektionen är till för samlare av vintage, textil, mode, kläder och accessoarer. Tipsa om utställningar, visa bilder av din samling, ordna möten där du bor, köp&sälj. Det blir vad vi gör det till. Mer information eller tips, eposta vintage (at) samlarforbundet.se

NU-sektionen har funnits ett bra tag och samlar samlare av Nål & Uniformsrelaterade ting. Kontakt: Jörgen Sjöblom, js53 (at) tele2.se

Militariasektionen är vad det låter som, för dig som samlar på militaria från nålar till tanks! Eller som gillar tanken på att samla på militaria. Tanken är att det ska bli träffar, föredrag, byteskvällar etc.

Dessutom finns det en underavdelning i vår webbshop, med militariaprylar.

Vill du vara med, hör av dig till kansliet. Enklast via epost.

Publicerat i Alltid intressant, Föreningsinfo, Nyhet | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

Hjälp framtida forskare

Vad samlar du på?
Det är Dialekt- och folkminnesarkivet som undrar. De har skickat ut en frågelista som heter Samlande och söker nu folk som vill svara på den. För mer information, gå till deras webbsida.

Publicerat i Alltid intressant, Nyhet | Etiketter , | Lämna en kommentar

Boken om Majblommor

Kent Forss kan nås på kent.forss (at) bredband.net   och boken kostar 385 kr + porto 42 kr. Vinsten går oavkortat till Majblommans Riksförbund.

I SamlarNytt nr 1-2016 fanns en artikel om Kent Forss bok. Läs den nedan.

Publicerat i Nyhet, Tidningen | Etiketter , | Lämna en kommentar

Anmälningsblankett som pdf

Om du som styrelsemedlem i en samlarförening behöver anmälningsblanketter för nya medlemmar, kan du skriva ut det från vår webbsida. De finns här.

Publicerat i Alltid intressant, Föreningsinfo, Nyhet | Etiketter , , | Lämna en kommentar